مقالات و رسانه ها

تست آنالیز شیمیایی چیست؟

تست آنالیز شیمیایی (PMI)  یک روش غیرمخرب و سیستماتیک برای بررسی و تحلیل مواد، به ویژه فلزات می‌باشد تا از تطابق آنها با استانداردهای امنیت و یکپارچگی اطمینان حاصل شوداین روش به تحلیل ترکیب شیمیایی مواد می‌پردازد تا مطمئن شود که مواد برای استفاده در شرایط خاص مناسب هستندبازرسی و شناسایی صحیح شرایط قبل از بروز خرابی و عیوب بزرگ، می‌تواند از حوادث فاجعه بار و از سرویس خارج شدن بدون برنامه تجهیزات جلوگیری کند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.

چرا تست آنالیز شیمیایی مواد مهم است؟

تست آنالیز شیمیایی مواد به دلایل زیر اهمیت دارد:

  • اطمینان از استفاده صحیح از آلیاژ: تأیید می‌کند که آلیاژ مناسب در تولید محصولات و قطعات استفاده شده است.
  • بررسی مواد پرکننده: اطمینان حاصل می‌کند که آیا مواد پرکننده در اجزای جوش مناسب می باشند یا خیر.
  • شناسایی آلیاژهای مختلط: کمک می‌کند تا هر گونه اختلاط آلیاژها شناسایی شود.
  • تطابق با استانداردهابررسی می‌کند که آیا مواد با استانداردها و مشخصات تعیین شده مطابقت دارند.
  • رعایت مقررات:‌ کمک می‌کند تا با قوانین دولتی و سایر مقررات قانونی سازگار باشند.
  • کاهش خطرات قانونی:  استانداردهای ایمنی منجر به کاهش مسئولیت شرکت‌ها درقبال خطرات می شوند.
  • تحلیل خرابی: PMI  نقش مهمی در شناسایی و رفع مشکلات برای پیشگیری از خرابی‌های آینده دارد.

تکنیک‌های استفاده شده در تست آنالیز شیمیایی:

  1. طیف‌سنجی نشر نوری (OES): در این روش، قوس الکتریکی اتم‌های نمونه را تحریک کرده تا طیف نور مشخصه هر عنصر ساطع شودنور به طیف‌های سازنده‌اش تفکیک شده و بر اساس منحنی‌های کالیبراسیون اندازه‌گیری می‌شوددستگاه‌های OES به دو دسته تقسیم می‌شوند:
    • دستگاه‌های تحلیلی: این دستگاه‌ها خروجی نور مرئی دارند که نیاز به تحلیل توسط کاربر دارد و بسته به تبحر کاربر قادر به شناسایی 16 عنصر می‌باشند.
    • دستگاه‌های پرتابلی: این دستگاه‌ها قادر به آنالیزهای با کیفیت آزمایشگاهی و شناسایی کربن (C) هستند و شامل پروبی هستند که با ایجاد جرقه، بخار ماده را تولید می‌کنداتم‌ها و یون‌های موجود در بخار طیف نوری تولید می‌کنند که با اندازه‌گیری آن، عناصر موجود در ماده شناسایی می‌شود.
  2. تحلیلگر فلورسانس اشعه ایکس (XRF): این تکنیک به دلیل قابل حمل بودن، برای تحلیل در محل بسیار مناسب می‌باشد و همچنین قابلیت آن را دارد که مواد فلزی و عناصر حیاتی ماده را شناسایی کندبا این حال، این دستگاه برای شناسایی مواد خالص کربن و فولاد مناسب نیست و نمی‌تواند کربن و برخی دیگر از عناصر سبک را تشخیص دهد.
  3. طیف‌سنجی شکست القایی لیزری (LIBS): این تکنیک که سال‌ها در آزمایشگاه‌ها استفاده شده، اکنون به صورت دستی نیز در دسترس است. LIBS، یکی از سریع‌ترین فناوری‌ها برای شناسایی و تحلیل آلیاژهای فلزی به شمار می‌رود.